lördag 19 juli 2008

Premiäravsnittet är här!

Jag träffar en av landets främsta Karl XII-experter, bibliotekarien Bengt Nilsson, i Riddarholmskyrkan och talar om den planerade besiktningen av Karl XII:s kranium. Vad hoppas man hitta, och är en femte gravöppning verkligen nödvändig? Bengt Nilsson svarar.
Avsnittet innehåller den första delen i serien om Istanbul, Historisk radio sänder från Hagia Sofia och Basilikacisternen. Programmet avslutas i världens äldst bevarade oljefabrik, som ligger på en ö utanför Ängelsberg i Västmanland. Välkommen att lyssna på Historisk radio juli!

Kommentera gärna!

Lyssna via hemsidan:



Ladda hem avsnittet som mp3-fil ... (Filstorlek: 32 MB. Programmets totala längd: 22 minuter.)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra initiativ! Men dina sympatier var möjligtvis lite för tydliga.

Anonym sa...

Jag kan inte annat än hålla med "anonym" som sa:

"Bra initiativ! Men dina sympatier var möjligtvis lite för tydliga"...

Jag kan dessutmo inte komma ifrån att du framstår som rigid i ditt sätt att framföra "informationen" samt att jag tycker du uppenbart har en subjektiv inställning och till och med "färgar" samtalet (tyvärr kan jag inte se det hela som en objektiv intervju), som gör att det känns som inbördes beundran och en önskan om att leva det liv kungar och andra potentater levde... Din för mig uppenbara subjektivitet känns misstänkt obehaglig.

Anders Wesslén sa...

Det här är inte Sveriges Radio, jag har ingen skyldighet att verka objektiv - det är MIN radiokanal, som jag finansierat och skapat helt på egen hand.

Jag kan inte förstå hur detta samtal på något sätt kan tolkas ideologiskt, det där måste du utveckla. Det sista du skriver förstår jag inte alls. Är du emot gravöppningen, eller för?

Hur skall jag tolka, att jag vill leva "det liv som kungar och andra potentater levde"?

Din kritik är fullkomligt absurd, men kanske mest av allt: obegriplig.

Anonym sa...

Jag som var den förste anonyme håller å andra sidan inte med den andre anonyme.
För mig är en uppenbar subjektivitet beträffande en tämligen obetydlig historisk detalj ingenting att våndas, men för diskussionerns del är det ofta bättre om intervjuaren lever sig in i varierade resonemang och formulerar dem efter passande retorik.

Det där med kungar och potentater var ju annars dråpligt; och blottlägger dessutom ganska väl den växande misstänksamheten mot historiker. Som om de alla hade en osynlig och förlegad politisk agenda. Tänker lite på bilden som målas upp i "Till historiens försvar" här...

Jag, den förste anonyme, övergår till att heta D.O.P. hädanefter.